W rzeczywistości każdy z NAS posiada obraz tego jak dziecko staje się coraz
bardziej aktywne, wchodzące w interakcję ze światem i finalnie, na co czeka
każdy rodzic, zaczyna chodzić 😊. Osiągnięcie prawidłowego chodu wymaga m.in.
prawidłowo ukształtowanej stopy. Czasami bywa tak, że dziecko przychodzi na
świat z wadami stóp, a czasami nabywa nieprawidłowych wzorców przez niewłaściwą
pielęgnację ze strony swoich najbliższych.
Przykładami takich wad stóp u dzieci są:
- stopa końska bądź
końsko-szpotawa, - stopa sierpowata
(zamiennie stopa przywiedziona), - stopa
serpentynowa, - stopa piętowa,
- stopa suszkowata,
- stopa płasko-koślawa,
- stopa spastyczna
płasko-koślawa, - stopa koślawa,
- stopa
odwiedzeniowa, - dodatkowo przypadek
aplazji (niewykształcenia) kości strzałkowej.
W przypadku wykrycia tego typu wad można, a nawet trzeba podjąć działania
mające na celu przeciwdziałać progresji. Rozwijające się dziecko jest bardzo
podatne na wszelkiego rodzaju terapię. W połączniu z dobrze przekazaną wiedzą,
warsztatem ze strony wykwalifikowanego fizjoterapeuty i zaangażowanego w cały
proces rodzica można wypracować regres danej wady.
Z pomocą przychodzi Nam „Trójwymiarowa
manualna terapia wad stóp u dzieci” stworzona przez Barbarę Zukunft – Huber
i rozwijana przez nią od 1992 r. Metoda opiera się
na fizjologicznym rozwoju aktywności stopy, wykorzystuje wzorce, które występują
w toku rozwoju dziecka oraz opiera się na tym, że stopa posiada swoją
długość, szerokość i wysokość. Każda terapia wpływa trójwymiarowo, aby
udoskonalać właśnie te trzy wymiary stopy.
Podczas konsultacji
fizjoterapeuta, który ukończył szkolenie „Trójwymiarowej, manualnej terapii wad
stóp u dzieci wg. Barbary Zukunft – Huber” dokonuje oceny stóp pod kątem
występowania nieprawidłowości co do długości, szerokości oraz
wysokości stopy. Wykazanie odchyleń, w którymś z wymiarów jest wskazaniem do
terapii. Kolejnym krokiem jest zademonstrowanie i nauczenie rodzica jak pracować
z dzieckiem w domu. Całość zakończona jest bandażowaniem stóp, które ma
podtrzymać postęp do kolejnej sesji ćwiczeń.
Podsumowując powyższe informacje staje się jasne, że zaobserwowanie jakichkolwiek nieprawidłowości w budowie stóp, formach lokomocji dziecka i skonsultowanie tego z fizjoterapeutą 😉 wpłynie pozytywnie na rozwój dziecka i przysporzy sporą dozę radości z codziennej aktywności.